25 April, 2009

PENGENALAN BIMBINGAN & KAUNSELING

Nota Kuliah
Kod kursus: PPFD5305
Tajuk kursus: Kemahiran Asas Kaunseling
Pengajar: En. Ahmad Samsuri bin Mohamad
Tarikh/ Masa/ Tempat: 21/04/2009 / 11.30 am- 01.00pm/ Auditorium Utama

Definisi Bimbingan
Othman Mohamed (2000), bimbingan merupakan sebahagian daripada proses menolong. Ia melibatkan usaha memberi arahan secara teratur serta mengandungi maklumat sesuai bagi menentukan agar sesuatu matlamat tercapai oleh orang yang menerimanya. Lazimnya bagi penentuan kebajikan dan perkembangan dirinya.

Prinsip-prinsip bimbingan
•Bimbingan adalah untuk semua murid, untuk perkembangan diri mereka.
•Fokus utama bimbingan ialah pencegahan masalah sementara ia masih boleh dikawal.
•Ia mesti dilakukan secara kolaboratif dengan kakitangan lain di sekolah
•murid-murid perlu menyertai bimbingan secara sukarela.
•Guru bimbingan perlu bertingkah laku prosesional untuk mengelakkan perhubungan tidak sihat.
•Perkhidmatan bimbingan merupakan tanggungjawab secara kolektif di antara guru, murid, guru pmbimbing dan sekolah, rakan sebaya dan ibubapa yang berkenaan.

Tingkah laku yang disalah erti sebagai kaunseling
•Memberi nasihat
•Mempengaruhi/ mengubah sikap
•Memberi maklumat
•Membetulkan tingkah laku
•Mengubahsuai tingkah laku

Kaunseling
Kaunseling adalah cara yang telah dibuktikan berkesan untuk menolong orang mengatasi kekusutan menghadapi jalan buntu dan menyelesaikan masalah.

Definisi Keunseling
•Kaunseling adalah proses perhubungan yang bertujuan untuk membantu seseorang
•Meneroka, menyatakan dan menerima perasaannya
•Memperolehi kefahaman yang lebih jelas akan motif, nilai dan aspirasinya
•Menarik sumbernya sendiri untuk mengurus/ mengendalikan kehidupannya dengan lebih berkesan

Mendefinisikan Kaunseling
Proses kaunseling menjadikan seseorang merasa lebih berdikari, lebih mempunyai kawalan ke atas diri dan lebih berkebolehan untuk bertindak

Matlamat Kaunseling
•Perubahan tingkah laku
•Kesihatan mental yang positif
•Penyelesaian masalah
•Membuat keputusan

•Kaunseling biasanya dicapai melalui perhubungan bersemuka di tempat yang terjamin kerahsiaannya.
•Tidak ada magik dalam teknik, kaedah dan prinsip kaunseling, ia boleh dipelajari dan boleh diaplikasikan oleh sesiapa sahaja yang telah mempelajari

Mengapa guna kemahiran kaunseling
•Cara yang berkesan untuk menolong menghadapi masalah peribadi
•Menghasilkan keputusan yang terlekat
•Memupuk pertumbuhan dan perkembangan selaras dengan perubahan dalam sikap terhadap autoriti

Peringkat Perkembangan Dalam Perhubungan Kaunseling

1. Membina perhubungan
2. Meneroka masalah, mengumpul data, mengenal pasti masalah atau krisis dan
mendefinisikan masalah atau krisis
3. Menentukan matlamat dan membincangkan strategi tindakan
4. Implementasi strategi pindahan
5. Penilaian/ penyusulan
6. Penamatan

Tiada ulasan: