Kajian
Setiap kajian boleh dilaksanakan di peringkat sekolah bagi mencari jalan penyelesaian masalah yang berlaku. Setiap ahli akademik perlu melibatkan diri dalam menjalankan kajian kerana ia adalah rutin harian setiap hari di sekolah. Penggunaan internet untuk mencari sumber maklumat untuk projek baru kelas, mencerap kelakukan pelajar atau menganalisa penilaian pelajar merupakan aktiviti kajian. Oleh itu, kajian adalah untuk membantu mendapatkan maklumat secara sistematik dan menganalisa data yang diperolehi yang digunakan setiap masa dalam sesuatu organisasi bagi menyelesaikan masalah serta mendapat teori baru yang lebih praktikal.
Kajian yang dilakukan adalah untuk:
• Memperbaiki mutu pengajaran dan pembelajaran
• Menghasilkan teori baru
• Membangunkan perkembangan kemahiran berfikir
Pelbagai pendekatan kajian yang digunakan untuk menjalankan projek kajian iaitu:
• Positivisme
• interpretivisme
• Kajian eksperimental
• Kajian kes
• Etnografi
Kajian tindakan
Kajian tindakan ialah kuasa yang boleh membawa kepada perubahan dan peningkatan di peringkat setempat. Kajian tindakan dapat dilakukan secara pratikal, kitaran dan menyelesaikan masalah secara langsung. Kajian yang dijalankan adalah proses kepada agen perubahan dan memberi kesan perubahan setempat. Cohen et al (2000), pendidikan banyak mempengaruhi perubahan seperti perubahan kaedah pengajaran dan pembelajaran, merubah tingkah laku pelajar, sikap dan sistem nilai serta meningkatkan pengurusan yang efisien di sekolah. Oleh itu, kaedah kajian tindakan yang digunakan dapat membentuk profesionalisme dan meningkatkan suasana persekitaran tempat kerja yang konduksif serta meningkatkan motivasi dan pemikiran yang positif.
Proses kitaran kajian tindakan memerlukan langkah-langkah seperti berikut:
• Perancangan
• Senarai untuk memilih fokus kajian tindakan
• Tindakan, pemerhatian dan refleksi
Konsep yang digunakan untuk menjalankan proses kajian tindakan adalah seperti berikut:
• Mengenal pasti kawasan untuk penyelidikan dan memerlukan perubahan (Kajian)
• Melakukan perubahan (Tindakan)
• Melihat kesan-kesan perubahan (Kajian)
• Mengubahsuai perubahan (Tindakan)
• Mengulangi!
• Membuat usaha yang berterusan untuk menghubungkan praktik dan refleksi
Cadangan menjalankan kajian tindakan hendaklah meliputi perkara berikut seperti:
• Konteks ( peranan dan bentuk)
• Rasional (kajian yang dijalankan)
• Bahan rujukan (tindakan membuat survei yang releven terhadap bahan rujukan dan kajian yang dilakukan sebelum ini untuk menyokong kajian yang hendak dijalankan)
• Mencadangkan tindakan, methodologi (kaedah kajian), pratikal, mengambil kira etika dan jangkaan hasil kajian.
• Plan tindakan
Langkah-langkah untuk fokus membuat kajian tindakan adalah seperti:
>>Idea umum
>>Persoalan (Kenapa minat?)
>>Meneliti bahan
>>Sumbang saran
>>Mengenal pasti soalan utama(untuk membuktikan idea sokongan terhadap isu yang dikaji)
>>Menimbangkan tindakan yang wujud – menggambarkan proses penyelesaian
>>Menimbangkan method (kaedah) yang sesuai untuk pengumpulan data dan sumbang saran isu yang dikaji
>>Menulis cadangan kajian tindakan dan menyertakan tempoh plan tindakan
MEMBUAT PENCARIAN BAHAN DAN ULASAN
Kajian tindakan yang dijalankan perlu mendapatkan maklumat bagi percambahan idea dan kaedah untuk memperolehi data yang digunakan semasa menjalankan kajian. Melalui pembacaan, pengkaji dapat menambahkan pengetahuan baru untuk mencari maklumat dan bahan rujukan.membuat pencarian bahan dan ulasan adalah amat penting digunakan dalam kajian untuk mendapatkan kaedah, istilah dan maklumat kajian.
Terdapat beberapa kemahiran membaca yang boleh digunakan oleh pengkaji untuk mencari maklumat adalah seperti:
• Membaca secara teliti / mengimbas
• Membaca dengan pantas
• Membaca untuk mencari maksud
• Membaca secara laju
Sumber bahan yang diperlukan untuk menjalankan kajian tindakan boleh diperolehi melalui:
• Perpustakaan
• internet
Setiap kajian boleh dilaksanakan di peringkat sekolah bagi mencari jalan penyelesaian masalah yang berlaku. Setiap ahli akademik perlu melibatkan diri dalam menjalankan kajian kerana ia adalah rutin harian setiap hari di sekolah. Penggunaan internet untuk mencari sumber maklumat untuk projek baru kelas, mencerap kelakukan pelajar atau menganalisa penilaian pelajar merupakan aktiviti kajian. Oleh itu, kajian adalah untuk membantu mendapatkan maklumat secara sistematik dan menganalisa data yang diperolehi yang digunakan setiap masa dalam sesuatu organisasi bagi menyelesaikan masalah serta mendapat teori baru yang lebih praktikal.
Kajian yang dilakukan adalah untuk:
• Memperbaiki mutu pengajaran dan pembelajaran
• Menghasilkan teori baru
• Membangunkan perkembangan kemahiran berfikir
Pelbagai pendekatan kajian yang digunakan untuk menjalankan projek kajian iaitu:
• Positivisme
• interpretivisme
• Kajian eksperimental
• Kajian kes
• Etnografi
Kajian tindakan
Kajian tindakan ialah kuasa yang boleh membawa kepada perubahan dan peningkatan di peringkat setempat. Kajian tindakan dapat dilakukan secara pratikal, kitaran dan menyelesaikan masalah secara langsung. Kajian yang dijalankan adalah proses kepada agen perubahan dan memberi kesan perubahan setempat. Cohen et al (2000), pendidikan banyak mempengaruhi perubahan seperti perubahan kaedah pengajaran dan pembelajaran, merubah tingkah laku pelajar, sikap dan sistem nilai serta meningkatkan pengurusan yang efisien di sekolah. Oleh itu, kaedah kajian tindakan yang digunakan dapat membentuk profesionalisme dan meningkatkan suasana persekitaran tempat kerja yang konduksif serta meningkatkan motivasi dan pemikiran yang positif.
Proses kitaran kajian tindakan memerlukan langkah-langkah seperti berikut:
• Perancangan
• Senarai untuk memilih fokus kajian tindakan
• Tindakan, pemerhatian dan refleksi
Konsep yang digunakan untuk menjalankan proses kajian tindakan adalah seperti berikut:
• Mengenal pasti kawasan untuk penyelidikan dan memerlukan perubahan (Kajian)
• Melakukan perubahan (Tindakan)
• Melihat kesan-kesan perubahan (Kajian)
• Mengubahsuai perubahan (Tindakan)
• Mengulangi!
• Membuat usaha yang berterusan untuk menghubungkan praktik dan refleksi
Cadangan menjalankan kajian tindakan hendaklah meliputi perkara berikut seperti:
• Konteks ( peranan dan bentuk)
• Rasional (kajian yang dijalankan)
• Bahan rujukan (tindakan membuat survei yang releven terhadap bahan rujukan dan kajian yang dilakukan sebelum ini untuk menyokong kajian yang hendak dijalankan)
• Mencadangkan tindakan, methodologi (kaedah kajian), pratikal, mengambil kira etika dan jangkaan hasil kajian.
• Plan tindakan
Langkah-langkah untuk fokus membuat kajian tindakan adalah seperti:
>>Idea umum
>>Persoalan (Kenapa minat?)
>>Meneliti bahan
>>Sumbang saran
>>Mengenal pasti soalan utama(untuk membuktikan idea sokongan terhadap isu yang dikaji)
>>Menimbangkan tindakan yang wujud – menggambarkan proses penyelesaian
>>Menimbangkan method (kaedah) yang sesuai untuk pengumpulan data dan sumbang saran isu yang dikaji
>>Menulis cadangan kajian tindakan dan menyertakan tempoh plan tindakan
MEMBUAT PENCARIAN BAHAN DAN ULASAN
Kajian tindakan yang dijalankan perlu mendapatkan maklumat bagi percambahan idea dan kaedah untuk memperolehi data yang digunakan semasa menjalankan kajian. Melalui pembacaan, pengkaji dapat menambahkan pengetahuan baru untuk mencari maklumat dan bahan rujukan.membuat pencarian bahan dan ulasan adalah amat penting digunakan dalam kajian untuk mendapatkan kaedah, istilah dan maklumat kajian.
Terdapat beberapa kemahiran membaca yang boleh digunakan oleh pengkaji untuk mencari maklumat adalah seperti:
• Membaca secara teliti / mengimbas
• Membaca dengan pantas
• Membaca untuk mencari maksud
• Membaca secara laju
Sumber bahan yang diperlukan untuk menjalankan kajian tindakan boleh diperolehi melalui:
• Perpustakaan
• internet
Tiada ulasan:
Catat Ulasan