Kod kursus: PAFD5102
Tajuk kursus: Asas Falsafah dan Pendidikan di Malaysia
Terdapat tiga jenis pendekatan pembelajaran yang biasa digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran iaitu pembelajaran cetek, pembelajaran mendalam dan pembelajaran strategik.
Setiap pendekatan mempunyai ciri-ciri dan hasil pembelajaran yang berbeza. Oleh itu, memahami pendekatan pembelajaran pelajar dapat membantu guru untuk menghasilkan pembelajaran berkesan dalam proses pembelajaran dan pengajaran mereka di bilik darjah berdasarkan konteks tertentu. Di sini penulis merujuk kepada konteks kefahaman pelajar membaca.
Setiap pendekatan tersebut mempunyai ciri-ciri dan hasil pembelajaran dan pengajaran yang tertentu misalnya, dalam pendekatan cetek, hasil pembelajarannya ialah pelajar hanya memperoleh kefaharnan secara umum sahaja bagi keseluruhan pembelajaran mereka. Bagaimana hasil pembelajaran ini berlaku? Jawapannya merujuk kepada ciri-ciri pendekatan pembelajaraan-pembelajaran tersebut:
1) Pendekatan Cetek;
a) Pembelajaran pelajar untuk membaca hanya digerakkan oleh keinginan untuk menghabiskan pembacaan yang perlu mereka baca
b) Pelajar hanya bergantung kepada menghafal isi-isi penting dalam teks dan bukannya memahami pembacaan mereka
c) Pelajar tidak dapat membezakan antara pengetahuan baru daripada pengetahuan sedia ada
4) Pelajar hanya menggunakan teknik hafalan
5) Proses kognitif pada tahap ini adalah rendah
2) Pendekatan Mendalam
Hasil pembelajaran Pendekatan Mendalam pula ialah pelajar akan memahami secara mendalam dan dapat menghayati makna daripada isi penting pembacaan yang mereka lakukan. Terdapat 7 ciri Pembelajaran Mendalam iaitu:
a) Pelajar digerakkan oleh minat yang mendalam terhadap pembacaan teks yang mereka baca
b) Pelajar akan mencari makna bagi sesuatu yang mereka baca
c) Pelajar dapat mengaitkan konsep dan pengalaman yang sedia ada dengan yang baru dalam pembacaan mereka
d) pelajar dapat membuat penilaian secara kritikal hasil semasa dan di akhir pembacaan sesuatu teks
e)Pelajar dapat mengenal pasti konsep dan tema-tema utama dalam teks yang dibaca
f)Pelajar dapat menghubungkaitkan pengetahuan/isi teks yang dibaca dengan pandangan sendiri
g) Pelajar dapat menggunakan logik dan urutan isi penting dalam teks yang dibaca untuk membuat penilaian isi kandungan teks secara keseluruhan.
3) Pendekatan Strategik
Hasil pembelajaran menggunakan Pendekatan Strategik pula ialah kefahaman membaca yang pelbagai dan tidak pasti iaitu sarna ada kefahaman pelajar secara umum atau mendalarn terhadap teks yang dibaca. Terdapat dua ciri sahaja dalam pendekatan ini iaitu:
a) Tujuan mereka membaca sarna ada sekadar membaea sahaja atau memahami apa yang dibaca
b) Pelajar akan mernilih sarna ada untuk mengaplikasikan strategi pendekatan cetek atau mendalam yang bersesuaian dengan tujuan mereka membaca.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan