Kemahiran ini mempunyai 4 jenis :
1. meminta penjelasan
2. membuat parafrasa
3. Membuat refleksi
4. Membuat rumusan
1. Meminta penjelasan
- Mendengar merupakan seni.
- Langkah2 meminta penjelasan :mengenalpasti verbal dan non verbal dalam mesej yang
disampaikan klien, mengenalpasti perkara2 yg samar/ gagap
- Perkataan : “bolehkah anda jelaskan semula”
- Asli : mendengar ialah perlu melupakan segala sikap menghukum, keinginan, memori lama
seseorang klien.
- Mendengar : meletakkan empati kepada pengadu tanpa menghukum, atau berdasarkan memori
ingatan anda.
- Proses :
1. Menerima mesej
2. Proses maklumat/ mesej- berlaku sangat pendek. Cth : adakah awak bermaksud begini?
Bolehkah awak jelaskan?
2.Membuat parafrasa :
- Ulang semula apa g klien sebut tapi kita dgn ayat sendiri. (rumusan pendek)
- Dalam bentuk ayat bukan soalan.
- Boleh lihat kesahihan parafrasa bila klien respon
1. meminta penjelasan
2. membuat parafrasa
3. Membuat refleksi
4. Membuat rumusan
1. Meminta penjelasan
- Mendengar merupakan seni.
- Langkah2 meminta penjelasan :mengenalpasti verbal dan non verbal dalam mesej yang
disampaikan klien, mengenalpasti perkara2 yg samar/ gagap
- Perkataan : “bolehkah anda jelaskan semula”
- Asli : mendengar ialah perlu melupakan segala sikap menghukum, keinginan, memori lama
seseorang klien.
- Mendengar : meletakkan empati kepada pengadu tanpa menghukum, atau berdasarkan memori
ingatan anda.
- Proses :
1. Menerima mesej
2. Proses maklumat/ mesej- berlaku sangat pendek. Cth : adakah awak bermaksud begini?
Bolehkah awak jelaskan?
2.Membuat parafrasa :
- Ulang semula apa g klien sebut tapi kita dgn ayat sendiri. (rumusan pendek)
- Dalam bentuk ayat bukan soalan.
- Boleh lihat kesahihan parafrasa bila klien respon
Tiada ulasan:
Catat Ulasan